Hei !
Vi hÄper du har hatt en god ferie, en riktig god jul og et godt nyttÄr! For flere av oss er dette den fÞrste uka tilbake pÄ jobb etter ferien.
For oss i KS, SkoleSec, betyr det at vi nÄ har startet arbeidet med Ä planlegge en DPIA av bruken av Microsoft 365 i skolen. AltsÄ en DPIA tilsvarende den vi publiserte fÞr jul for bruk av Google Workspace for Education i skolen.
Vi har ikke fÄtt all finansiering pÄ plass enda, men vi er likevel nÞdt til Ä starte planleggingen. Og i den forbindelse ser vi etter folk fra kommune-Norge som kan vÊre med som prosjektmedarbeidere i prosjektgruppa. Vi ser bÄde etter folk fra smÄ, mellomstore og store kommuner!
Konkret Ăžnsker vi Ă„ frikjĂžpe deg som jobber med M365 og har teknisk, juridisk eller pedagogisk bakgrunn (se nedenfor der vi beskriver dette nĂŠrmere).
KS dekker lÞnn og sosiale utgifter for de som blir frikjÞpt pÄ denne mÄten, slik at kommunen ikke skal ha noen utgifter med at du deltar i prosjektet.
Er du interessert? Ta kontakt med oss ved Ä svare pÄ dette nyhetsbrevet.
Men fĂžrst, la oss fortelle deg om hva vi ser etter!
Organisasjoner eller virksomheter som kan sitte i en referansegruppe
For Ă„ sikre at DPIA-en for M365 er faglig forankret og reflekterer behovene til kommune-Norge, Ăžnsker vi Ă„ etablere en referansegruppe. Referansegruppen vil ikke vĂŠre direkte involvert i det operative prosjektarbeidet, men vil bli konsultert jevnlig for Ă„ gi innspill og sikre at DPIA-en dekker relevante problemstillinger.
Vi Ăžnsker Ă„ spĂžrre fĂžlgende organisasjoner:
- NTNU: PĂ„ grunn av deres arbeid med Copilot-DPIA-en.
-
Norsk Helsenett: PĂ„ grunn av deres erfaring med Microsofts standard databehandleravtale.
I tillegg ser vi etter andre relevante aktĂžrer, f.eks. kommuner. Har du et forslag til en kommune eller en annen virksomhet som vi bĂžr spĂžrre om Ă„ sitt i referansegruppa?
Fortell oss det ved Ä svare pÄ dette nyhetsbrevet.
Det er lov Ä «nominere» seg selv!
Prosjektmedarbeidere til prosjektgruppa for M365-DPIAen
I forbindelse med DPIAen for bruk av Microsoft 365 i skolen, Þnsker vi Ä frikjÞpe personer fra norske kommuner som aktivt bruker M365 til Ä bistÄ i prosjektet med minst 20 % av sin arbeidstid.
Vi sĂžker personer med kompetanse:
-
Teknisk kompetanse: Fagpersoner med erfaring innen konfigurering, sikkerhet og administrasjon i M365 for bruk i skolen, samt integrasjoner med andre systemer.
- Pedagogisk kompetanse: Fagpersoner med innsikt i hvordan M365 brukes i undervisning og skoleadministrasjon.
-
Juridisk kompetanse: Eksperter med erfaring innen personvern og bruk av M365 i skolen.
Har du noen forslag til folk som vi bÞr ta kontakt med? Igjen, det er lov Ä «nominere» seg selv! Ta kontakt med oss ved Ä svare pÄ denne e-posten!
Ofte stilte spÞrsmÄl
Kan man delta mindre enn 20%?
I utgangspunktet nei.
Vi har sagt 20% som et minimum. Dette fordi du som prosjektmedarbeider trenger Ă„ sette av en dag i uka for Ă„ kunne delta i prosjektet pĂ„ en meningsfull mĂ„te. Men her er det fleksibilitet. Det er ikke slik at vi krever at du MĂ
jobbe med prosjektet en bestemt dag i uka.
Den enkelt prosjektmedarbeider vil bli en del av en arbeidsgruppe som fÄr ansvar for en eller flere leveranser. Dere organiserer dere selvstendig i arbeidsgruppa etter hvordan det er mest hensiktsmessig for Ä lÞse oppgavene.
20% er heller ikke en streng grense som vi fÞlger opp. Vi er klar over at noen ganger vil ting skje, og folk vil mÄtte prioritere ting pÄ jobben som gjÞr at du jobber mindre enn 20% pÄ prosjektet i en periode. Dette er det som sagt fleksibilitet til.
Men 20% er som nevnt utgangspunktet for at den enkelt skal fÄ tid til Ä delta pÄ en meningsfull mÄte.
Hvor lenge vil prosjektet vare?
Varighet pÄ prosjektet vil nok bli pÄ minimum 1 Är, og det er realistisk at det vil vare i 1,5-2 Är. Dette i likhet med Google-DPIAen.
De fleste av prosjektmedarbeiderne i Google-prosjektet var med i 1 Är, mens noen har vÊrt med hele veien, men i lavere enn 20% i den siste perioden av prosjektet (6-12 mÄneder). Her er det fleksibilitet ut ifra hva arbeidsgiver kan avse og hva arbeidsgiver trenger av forutberegnelighet.
Hvor mange mĂžter blir det?
Vi kommer til Ä ha noen faste mÞtepunkter: et ukentlig mÞte med hele prosjektgruppa og et ukentlig mÞte med den arbeidsgruppa som du er en del av og prosjektleder. FormÄlet med disse mÞtene er er 1) informasjon, 2) Ä bygge prosjektkultur, og 3) organisering for Ä fÄ arbeidet gjort, dette inkluderer mÞtepunkter for Ä fÄ nÞdvendige avklaringer fra prosjektleder.
Den enkelt prosjektmedarbeider vil ogsÄ bli en del av en arbeidsgruppe som fÄr ansvar for en eller flere leveranser. Som nevnt organiserer bestemmer deltakerne i arbeidsgruppa hvordan dere skal arbeide for Ä lÞse oppgavene, og noe mÞtevirksomhet mÄ pÄregnes her. Kanskje sÄ mye som en dag per uke.
Som prosjektdeltaker, mÄ jeg vÊre med pÄ alle mÞtene?
Det korte svaret er nei. Vi legger opp til at den enkelt selv bestemmer deltagelse ut ifra eget informasjonsbehov, arbeidsmengde den aktuelle uka eller andre preferanser.
Som prosjektleder stoler jeg pÄ at den enkelte deltar pÄ det som vedkommende trenger for Ä lÞse oppgavene sine i prosjektet. Det betyr frihet til Ä ikke vÊre med pÄ statusmÞter med hele gruppa hvis den enkelte ikke har behov for dette. Her er folk rett og slett forskjellige. Noen synes at det Ä bli informert er nyttig, mens for andre blir det et stressmoment.
Er dette et digitalt prosjekt?
Ja, dette er i utgangspunktet et heldigitalt prosjekt med kun digitale mÞter. Dette fordi prosjektgruppa vil bestÄ av folk fra kommuner i hele landet.
Dette betyr at du som skal delta i prosjektet mÄ vÊre komfortabel med Ä arbeide heldigitalt.
Vi legger oss ikke borti fra hvor du velger Ă„ jobbe â om det er hjemmekontor eller pĂ„ kontoret hos arbeidsgiveren din.
Jeg har generell kompetanse, men ikke spesialkompetanser pĂ„ M365 â kan jeg likevel delta?
Kanskje! Svar pÄ denne e-posten, sÄ ser vi om kompetansen din passer inn i gruppa!
Jeg Ăžnsker deg en riktig god, personvernvennlig helg!
Vennlig hilsen
Ida Thorsrud
prosjektleder nasjonal DPIA